Lusaka, luxe - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Jurgen - WaarBenJij.nu Lusaka, luxe - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Jurgen - WaarBenJij.nu

Lusaka, luxe

Door: chimney

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

09 April 2012 | Zambia, Lusaka

Na 5 dagen met lange afstanden, die toch meevielen in Lusaka aangeland.
Rustdag in een luxe hotel (Stayeasy, luxer dan de bijna gelijknamige stayokay's in Nederland). Vlakbij is ook een Mall met luxe winkels en westerse prijzen. Voel me in mijn slonzige kleding niet echt op mijn plek:-) Vreemd ook om deze luxe hier te zien terwijl 70 % van de bevolking onder de armoedegrens leeft. Zambia is duidelijk een land vol tegenstrijdigheden.

De fietsroute was mooi en ondanks vrij veel klimmen en lange afstanden was het niet uitputtend. Zou het gewenning zijn. Het scheelt ook dat Jonny en ik niet meer met de meidengroep meegaan en zo lekker opschieten en ruim op tijd zijn om de dag al bierend af te sluiten. De mensen en natuurlijk de kids waren enthousiast zonder opdringerig te zijn. Voor het eerst was iedereen er blij mee en waren er geen klachten over stenengooiers en indewegweglopers. Wel was het opletten met voorbijrazend verkeer. Veel drukker dan in Malawi waar de benzine schaars was. Een ander opvallend iets was: De lokale fietsers rijden allemaal aan de verkeerde kant van de weg. Voor ons af en toe lastig, tegemoet komende fietsers. De gedachte erachter is dat ze niet van achteren aangereden kunnen worden en tijdig in de berm kunnen duiken bij tegemoetkomend verkeer De mzungas (wij dus) blijven gewoon op de weg rijden, tot nu toe zonder ongelukken.

De waarde van de lokale currency is ook heel verwarrend en een miljoen pinnen is heel normaal, 1 dollar = 5300 kwacha.

Vanaf morgen nog 3 lange dagen fietsen (totaal bijna 500 km.) en dan weer "vakantie" bij Vic Falls.

Om een echt goed beeld te krijgen van hoe een ieder de tocht beleefd kun je het best naar de site van Jonny gaan, hij heeft een hele verzameling links naar de diverse blogs van de verschillende deelnemers:

Blijkbaar heb ik een fan in Italie en een zogenaamde stagewin behaald: http://ciclismonazionale.it/tour-dafrique-2012-jurgen-meijer-fa-sua-la-13a-tappa/
Mooi bericht, maar volledig onjuist:-)

• 10 April 2012 - 17:10

Ciclismonazionale.it:

If you gave us the correct information we will correct the article

• 11 April 2012 - 07:28

Jan Reijnen:

Hé Jurgen, iedere keer als ik jouw maar ook de verhalen van andere lees gaat het me kriebelen. Inmiddels is voor "ons" Vechtstrekers het fietsseizoen weer begonnen en hebben we een droge en relatief warme maand maart afgesloten.
    Hier doen we het dan maar met allerlei fietstoertochten.......
    Wat ik me afvraag, is het bier daar te drinken?

• 12 April 2012 - 17:31

Jurgen :

Ha Jan,

Het bier hiero is prima te drinken, ze hebben plaatselijk bier "Mosi", maar ook Castle (beter) en natuurlijk de veel te dure, niet te zuipen nederlandse biertjes Amstel en Heiniken..